Dikuasakan oleh Blogger.

PERHATIAN / ڤرهاتين

Sekiranya anda berasa sebarang artikel di dalam blog ini bermanfaat untuk rakyat maka cetak dan perbanyakkanlah untuk disebarkan kepada orang ramai. Semoga kerja baik anda dikira sebagai pahala orang yang berjuang di jalan Allah S.W.T. InsyaAllah.


PENGIKUT BLOG / ڤڠيکوت بلوݢ

APA PANDANGAN ANDA ?

<a href="http://www.sodahead.com/united-states/pada-pandangan-anda-bilakah-pilihan-raya-umum-ke-13-pru13-akan-diadakan/question-2706347/" title="Pada pandangan anda, bilakah Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan diadakan ?">Pada pandangan anda, bilakah Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan diadakan ?</a>



AKTIVITI BULAN OGOS 2012/2012 اکتيۏيتي بولن اݢوس

Website templatesHR

24 OGOS / JUMAAT - YB ANUAR SUDIN KE PERJUMPAAN RAKAN FB SG. SAMAK BERMULA 8.30 - 11.00 MALAM.

25 OGOS / SABTU - CERAMAH BERSAMA DATO' FAUZI SHAARI, UST. NIK ABDUH NIK AZIZ & SDR. BOB LOKMAN DI DATARAN PEMUDA KG. BAHAGIA BERMULA 9.30 MALAM

26 OGOS / AHAD - JAMUAN RAYA PAS CAWANGAN KILANG PADI BERMULA 8.30 MALAM.

CATATAN : MEMBERSIH DI KL (Bahagian 2.0)

>> 10 Julai 2011


9 Julai 2011, Sabtu
1.45 petang :
Kami mula keluar dari Masjid India. Suasana riuh rendah dengan suara orang ramai. Kedengaran suara lantang yang mengarahkan semua yang ada di masjid untuk bergerak menuju ke Stadium Merdeka. Kami pun menyertai perarakan tersebut. Orang semakin ramai.

Kami menggunakan Jambatan Bunus. Hari tiba-tiba nampak mendung. Teringat saya akan doa yang dibacakan selepas solat hajat tadi ! Kami masuk ke Leboh Ampang. Manusia semakin ramai. Kami bersama-sama melaungkan "Hidup Rakyat", "Laaila haillallah", bertakbir dan sebagainya. Kami menjadi semakin bersemangat.


Saya berharap kami akan berjaya sampai ke destinasi yang dituju iaitu Stadium Merdeka.

Tiba-tiba hujan mulai turun. Kami terus bergerak dengan tanpa mempedulikan hujan yang bakal turun lebat.Saya dan Dr. Hamdan berada di barisan hadapan juga.

"Alhamdulillah, turun juga hujan...." kedengaran suara dari belakang.

Semasa sampai di persimpangan Bangkok Bank kami nampak sepasukan polis fru dan trak merah. Kami meneruskan perjalanan.

Tiba-tiba saya terdengar bunyi tembakan beberapa das. Suasana menjadi kecoh. Gas pemedih mata telah ditembak ke arah kami. Bau pedih terus menusuk ke mata dan hidung kami. Dan ia semakin pedih!

Dr. Hamdan memberikan air kepada saya dan saya membasah sapu tangan. Saya lapkannya pada muka. Muka semakin pedih. Mata dan hidung berair.

Hujan semakin lebat. Kesan gas pemedih mata menjadi kurang. Namun selepas melepaskan gas, pihak polis terus mengejar kumpulan kami. Kami mula melarikan diri. Tidak kira lelaki atau perempuan, tua atau muda. Kami berlari di dalam hujan lebat menyelamatkan diri. Saya nampak seorang pemuda yang mengetuai kumpulan tadi telah dicekup oleh dua orang polis.

Saya mencari Dr. Hamdan dan mengajaknya berlari ke tepi kedai. Rupa-rupanya di situ telah ada ramai orang berlindung di situ. Masih berlari.

Kemudian saya dan Dr. Hamdan berhenti dan duduk di tepi kedai bersama orang ramai.. Dr. Hamdan mengajak saya ke tempat lain. Saya ikut dia ke tempat yang agak tersorok sedikit dari jalan besar.
Berteduh sebentar.

Tidak kelihatan polis mengejar kami lagi.  Hujan masih lebat. Ramai juga yang berteduh di situ. Kumpulan kami tadi telah berpecah.

2.30 petang :
Tidak lama kemudian hujan mulai berhenti. Saya dan Dr. Hamdan bertanya sesama sendiri tentang Amir dan anak saudaranya. Semasa keadaan kelam kabut tadi, saya sempat nampak Amir berlari di tepi bangunan. Mungkin beliau ada di belakang kami.

Kami bercadang meneruskan perjalanan. Kumpulan yang berpecah tadi mulai bersatu semula di sebatang jalan.

Tiba-tiba, Dr. Hamdan berkata dia hendak berehat sekejap. Dadanya menjadi sesak. Kami pun terus duduk di tepi sebuah hotel. Kami melihat orang semakin ramai di jalanan semula. Hujan sudah berhenti sepenuhnya.

"Semasa lari tadi, tak sedarpun saya dah berumur 55 tahun," kata Dr. Hamdan kepenatan. Saya lihat wajahnya masih bersemangat walaupun nampak kepenatan.

Tiba-tiba saya mendapat panggilan daripada Amir. 
"Hello, Amir. Di mana sekarang ?"
"Aku kena tangkaplah..! Kami berdua kena tangkap,"
"Kena di mana ?"
"Masa duduk di tepi kedai tu. Tiba-tiba kamim kena cekup, OK, nanti saya call balik" kata Amir.
"OK, bagitau nanti ke mana kena hantar."

Saya minta pandangan Dr. Hamdan. Adakah perlu meneruskan perjalanan atau tunggu di sini menanti perkembangan Amir yang sudah kena tahan.
Meneruskan perjalanan selepas hujan.


Setelah berbincang, kami bercadang meneruskan perjalanan sambil senitasa menghubungi Amir. Kemudian, menyertai semula kumpulan yang mula menjadi semakin besar. Kami bersemangat semula melaungkan kata-kata semangat.

Masing-masing basah kuyup akibat hujan lebat tadi. Sampai di satu simpang kami bergabung pula dengan kumpulan lain. Kami mendengar arahan menyatakan menuju ke KLCC. Di simpang tadi kami bergabung dengan kumpulan yang di ketuai Dr. Hatta Ramli dan Datuk Chua Je Meng. Kami semakin bersemangat !
Tong sampah BERSIH...

Orang berkumpul semula. Semakin ramai...

Dr. Hatta Ramli memimpin perarakan.
Kumpulan remaja Cina dan India ini sangat bersemangat menjerit "Hidup Rakyat..!"


Kumpulan semakin besar. Orang ramai memenuhi di sepanjang jalan. Di kiri kanan setiap simpang saya lihat pihak polis telah menyekat jalan. Sehinggalah tiba-tiba kami mendengar lagi bunyi tembakan. Bau asap gas pemedih mata mula datang. 

Mata saya menjadi pedih semula. Kalau tadi, hujan telah mengurangkan kesan pedih, tetapi kali ini kepedihannya agak kuat. Saya dan Dr. Hamdan berundur ke tepi kedai. Air dalam botol semakin habis.  Mata sudah berair. Kami berlari ke belakang mencari tempat berlindung.

Di situ, saya dan Dr. Hamdan diberikan garam oleh seorang wanita untuk kami kemam bagi mengurangkan kesan gas. Namun, ia kurang berkesan. Mungkin kerana ia garam halus. Kami berjalan lagi. Tiba-tiba saya ternampak orang ramai berkerumun di hadapan sebuah restoran Cina.
Gas pemedih mata sudah mari...!!!

Rupa-rupanya seorang wanita Cina (mungkin pemilik atau pekerja restoran) telah memberikan garam kasar kepada para demonstran. Dia juga membenarkan kami mengambil air di paip kedainya untuk kami membasih muka yang semakin pedih.

"Ambil garam. Ambil garam makan," perempuan itu menjerit. Saya dan Dr. Hamdan turut mengambil garam dan menngemam garam kasar. Saya juga sempat membasuh muka dan membasahkan sapu tangan. Kesan pedih menjadi kurang. Memang garam kasar amat berkesan mengurangkan kesan gas pemedih mata.
Terima kasih nyonya. Najib kena tau ni....

Apabila keadaan reda, kami meneruskan perjalanan. Namun, Dr. Hamdan mengadu lagi kepenatan dan sesak. Maka, kami mengambil keputusan untuk berehat dahulu dan tidak mengikut kumpulan ke KLCC.

Pada masa yang sama, saya membaca mesej daripada Amir yang menyatakan dia telah dibawa ke pusat tahanan di Pulapol, Jalan Semarak.



Mereka berkumpul beramai ambil gambar di hadapan KLCC.

Pasukan berkudapun ada. Nasib baik tak ada pasukan berunta.
4.30 petang :
Kami juga masing-masing menghubungi rakan-rakan lain untuk bertanyakan perkembangan di tempat lain. Memikirkan hal Amir dan rakan-rakan yang telah ditahan polis. Kami mengambil keputusan tidak ke KLCC. Dr. Hamdan menelefon adiknya di Wangsa Maju untuk mengambil kami.

Adik Dr. Hamdan tidak dapat masuk kerana masih ada lagi sekatan jalan raya. Dia meminta kami tunggu di KLCC. Kamipun berjalan kaki. Kaki semakin pedih melecet. Tetapi terpaksa juga berjalan. Tak tau sudah berapa kilometer kami sudah berjalan.

Sampai di KLCC, kelihatan orang masih ramai. Kelihatan juga sebuah jip dan sebuah bas PDRM. Kami menunggu di perhentian bas. Adik Dr. Hamdan memberitahu bahawa di situpun dia tidak dapat masuk. Dia mencadangkan kami pergi ke Ampang Park. Kami lihat juga pihak semakin ramai di depan KLCC walaupun himpunan sudah tiada.

Saya lihat kebanyakan polis tersebut masih muda belaka. Masing-masing mengambil gambar bangunan KLCC. Mungkin mereka dari negeri lain. Saya terdengar juga bunyi tembakan beberapa kali.

Atas cadangan adik Dr. Hamdan, kamipun berpatah ke belakang menuju ke Jalan Ampang. Melepasi Wisma Central, kami melihat sepasukan polis sedang berkumpul. Terdapat juga pasukan polis berkuda.

Saya mendapat tahu kira-kira 14 orang peserta dari Teluk Intan telah ditahan polis. Ia termasuk Amir, Ustaz Fatah dan beberapa orang lagi. Maklumat seterusnya kesemua mereka ini telah dibebaskan sejak petang tadi tadi. Alhamdulillah.

Kami meneruskan perjalanan ke Ampang Park. Di hadapan Restoran Pizza Hut, akhirnya kami dapat berjumpa dengan adik Dr. Hamdan. Akhirnya kami dapat keluar dari KL menuju ke Taman Melewar...! Alhamdulillah. Di sana, pakcik kepada Dr. Hamdan pula menghantar kami balik ke Teluk Intan. Sampai ke rumah tepat jam 1.30 pagi....
Alhamdulillah.

Tahniah kepada semua demonstran yang berani menghadirkan diri walau berhadapan dengan pelbagai cabaran dan halangan. Insya-Allah, Allah redha kepada kita. Allahu akbar!!!

Tamat. Jumpa lagi di BERSIH 3.0. Insya-Allah.

5 ulasan:

Atas Pagar,  10 Julai 2011 pada 10:31 PTG  

Memang hampa semua pengkianat bangsa! Allah tak redha kpd orang yang membuat kebinasaan dan pecah belah antara manusia.
Hampa dalam kesesatan sebenarnya.
Kumpulan hampa hanya beberapa kerat saja. Sebenarnya kerajaan dibawah pimpinan najib telah mendapat sokongan besar dari rakyat malaysia
pada masa ini.

pengudi,  10 Julai 2011 pada 11:14 PTG  

PRU13 pasti umno/BN akan menang lebeh 2/3 majoriti kerana rakyat akan mehukum kebodohan demonstrasi jalanan bersih yang menyusahkan orang ramai

Team intanhijau 10 Julai 2011 pada 11:24 PTG  

Nampaknya, ada org yg bermimpi di siang hari...

Tanpa Nama,  10 Julai 2011 pada 11:28 PTG  

atas pagar.. dok molek deh,nati gelecoh, soyok...... tok pasa pasa masuk spital.

Tanpa Nama,  11 Julai 2011 pada 1:26 PTG  

Atas Pagar! adakah rasuah, tipu dalam pilihan raya, seleweng duit rakyat, bunuh altantuya, kroni pemimpin umnoapco bermewah menghabiskan wang negara, menyusahkan rakyat dengan kenaikkan harga barangan keperluan mendapat keredhaan Allah?

sebelum melemparkan tuduhan yang tidak berasas kepada orang lain, cerminlah muka sendiri terlebih dahulu, jangan sedap mulut saja. kamulah jenis spesis manusia yang ada otah tapi letak di kepala lutut. jenis manusia bengap, bodoh sombong.

Catat Ulasan

ASMAUL HUSNA


Blog Archive

SEPETANG BERSAMA ADUN CHANGKAT JONG

MISI PRIHATIN RAKYAT - EDAR TOPENG DAN RISALAH H1N1

RUMAH TERBUKA PAS TELUK INTAN & ADUN CHANGKAT JONG

MAKAN MALAM BERSAMA DS HJ. NIZAR DI TELUK INTAN

LAWATAN ADUN CHANGKAT JONG

ADUN CHANGKAT JONG SANA SINI

SUASANA HARI KEBAJIKAN DUN CHANGKAT JONG / سواسان هاري کباجيکن دون چڠکت جوڠ

SUKANEKA PASTI TELUK INTAN 2010

ADUN CHANGKAT JONG BERAYA DI SANA-SINI

CINTANYA KHALID AL WALID KEPADA RASULULLAH SAW

JADUAL MAJLIS ILMU TELUK INTAN JANUARI 2011 / 2011 جدوال مجليس علمو سکيتر تلوق اينتن جانواري

Website templatesHR

AHAD 23-Jan-11 Minggu 4
Subuh Ust Radzi Jusoh Surau Pt 1 Ust Saman
3 Ptg Ust Suhaimi Msjd Chikus Langkap
Asar U.Sulaiman Hamzah Masjid Kg Bahagia
Maghrib Ust Mustafa Saari S. Lorong Seberang K Bhgia
Maghrib Ust Fatah Awang Msjd Batak Rabit,T.I
Maghrib Ust Fakharuddin Surau T. Seri Bahagia,T.I
Maghrib Ust Sulaiman Msjd Pt 12B,Sg Manik,T.I
Maghrib Ust Azhar Msjd Pekan Rabu,C.Balai
ISNIN 24-Jan-11 Minggu 4
Maghrib Ust Ramli Wahab Msjd Pt 12B,Sg Manik,T.I
Maghrib Ust Termizi Surau Sg Keroh Air Kuning
Maghrib Ust Baihaqi Mahfuz Surau Tmn Seri Bahagia,T.I
Maghrib Ust Fatah Awang Surau Kg Pisang B.Rabit,T.I
Maghrib Ust Wahab Dawam Surau Tajhizul Mait
Maghrib Ust Muhammad Srau Insaniah Jln Pasar
SELASA 25-Jan-11 Minggu 4
Maghrib Ust Mohd Aslam Masjid Sg Tungku,T.I
Maghrib Ust Mohamad Surau Jln Lasamana
Maghrib Ust Fakharuddin S. Tmn Desa Bakti, T.I
Maghrib Ust Alfian Mohd Nor Surau Tmn Cicerly,T.I
Maghrib Ust Suhaimi Hj Hamid Masjid Kg Bahagia
Maghrib Ust Zamani S. Tahizul Mait
RABU 26-Jan-11 Minggu 4
Maghrib Ust Hj Zabidi S. Redang Punggor,C.Balai
Maghrib Us Baihaqi Mahfuz Surau Tmn Desa Bakti
Maghrib Ust Ibrahim Istar Msjd Pt 12B,Sg Manik,T.I
Maghrib Ust Alfian Mohd Nor Msjd Chikus,Langkap
Maghrib Ust Termizi Masjid Tmn Seri Setia
Maghrib Ust Radzi B Jusoh Surau Tajhizul Mait
Maghrib Ust Agus Lokman Surau Tmn Melor
Maghrib Ust Suhaimi MARKAS Pt 9 LABU KUBUNG
Maghrib Ust Rizal Surau Tmn Cicerly,T.I
KHAMIS 27-Jan-11 Minggu 4
3 petang Ust Ibrahim Istar Surau Pt2 7R C. Balai
Maghrib Ust Fakharudin Masjid Kg Bahagia,T.I
Maghrib Ust Radzi Jusoh Surau Tmn Cicerly,T.I
Maghrib Ust Zamani Surau Jln Laksamana
Maghrib Ust Fatah Awang S. Tmn Melor, T.I
Maghrib Ust Alfian Mohd Nor Surau Selabak Luar,T.I
Maghrib Ust Baihaqi Mahfuz Msjd Pekan Rabu,C.Balai
JUMAAT 28-Jan-11 Minggu 4
Maghrib Ust Sulaiman Surau Selabak Luar,T.I
Maghrib Ust Osman Amri Masjid Sg Tungku T.I
Maghrib Us Khairuddin S. Permatang Pelandok
Maghrib Us Halimuddin Srau Tmn Cicerly
Maghrib Ust Alfian Mohd Nor S Redang Punggor C.Balai
Maghrib Ust Suhaimi Surau Tmn Melor,T.I
Maghrib Ust Ahmad Nizam Pusar Aktiviti Sosial C.Balai
Maghrib Ust Mohd Amin Surau Tajhizul Mait
SABTU 29-Jan-11 Minggu ke 5
Maghrib Ust Sulaiman MARKAS Pt 9 LABU KUBUNG
Maghrib Ust Baihaqi Mahfuz Surau Sg Kuching K. Air 12
AHAD 30-Jan-11 Minggu ke 5
3 PTG Ust Suhaimi Masjid Chikus
Maghrib Ust Ramli Wahab S. Pt 1 Ust Saman C. Balai

AL KISAH - HIKAYAT SEMBAH DERHAKA

Jemput melawat intanhijauVS.

About This Blog

Your Title

Blog Archive

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP