SAMAN EKOR : KERAJAAN TIDAK UTAMAKAN RAKYAT / سامن ايکور : کراجأن تيدق اوتاماکن رعيت
>> 27 Februari 2011
Wak Jono |
Setelah sekian lama kaedah saman ekor ini dipertikaikan oleh rakyat tetapi kerajaan BN masih melaksanakannya. Lebih mendukacitakan rakyat ialah belum ada Perdana Menteri yang sanggup mengambil tindakan "blakck list" ke atas rakyat kecuali Datuk Seri Najib. Malahan Tun Mahathir di mana di zamannyalah saman ekor diperkenalkan tetapi beliau sendiri tidak menngambil tindakan blacklist. Apakah kerana kerajaan pimpinan Najib benar-benar terdesak kerana menghadapi masalah kewangan yang kronik? Antara kelemahan saman ekor yang paling ketara kezalimannya ialah: i. Saman dikeluarkan ke atas kenderaan bukan pemandu. Keadaan ini boleh menyebabkan terjadinya penganiayaan. Kita sedia maklum banyak kenderaan di atas jalan yang dipandu bukan oleh pemiliknya. Contohnya suami memandu kereta milik isteri, anak memandu kereta ayahnya, adik memandu kereta kakak dan juga kawan memandu kereta kawan. Kita ada terbaca bagaimana seorang ibu terpaksa bergadai bergolok untuk menyelesaikan saman anaknya bernilai ribuan ringgit yang memandu keretanya. dan kesannya kepada anaknya. tiada apa-apa kerana yang menyelesaikan saman ialah ibunya. Malahan dalam keadaan sekarang di mana pembiayaan pinjaman kereta sehingga 9 tahun, ramai yang menjual kereta melalui kaedah “sambung bayar” kerana bagi mengelakkan kerugian susut nilai. Bagaimana pula dengan kereta yang menggunakan plat kenderaan palsu. Saya ada seorang kawan yang sengaja membuang 1 nombor pendaftaran keretanya bagi mengelakkan saman ekor. Dan terbukti setelah lebih 10 tahun dia memandu “kaedah”nya memang berkesan. ii. Saman disampaikan secara postal bukan secara terus Pemilik kenderaan yang mana kenderaannya melakukan kesalahan had laju akan menerima makluman melalui pos. Kelemahannya di sini ialah jarak tempoh yang lama dari tarikh kesalahan kenderaan di buat dengan tarikh penerimaan surat saman. Ada yang menerimanya 2 atau 3 bulan setelah kesalahan dibuat dan ada yang selepas hampir setahun. Malahan ada yang tidak terima sebarang makluman langsung. Ini menyukarkan pemilik kenderaan mengingati siapa yang memandu pada ketika kesalahan dibuat. Kaedah menamakan pemandu di keratan penghujung surat saman juga dilihat tidak praktikal kerana tarikh kejadian yang telah lama serta hanya akan menyebabkan pertengkaran sesama saudara atau dengan rakan. iii. Jumlah saman yang dikenakan sama tanpa mengira had laju Jumlah kompaun yang sama iaitu RM300 biasanya dikena tanpa mengira had laju yang di catatkan adalah amat tidak adil. Kalau kita lihat dalam undang-undang contohnya rasuah, denda yang dikenakan bebeza mengikut jumlah rasuah yang di ambil, begitu juga dalam pengedaran dadah. Justeru PDRM sewajarnya mengenakan jumlah saman yang bebeza bergantung pada had laju. Contohnya kereta yang dipandu melebihi had laju tetapi masih di bawah had laju kebangsaan iaitu 90km sejam dikenakan saman RM100. Seperti memandu 78km di kawasan had laju 60km. Mereka yang memandu melebihi 90km hingga 110km dikenakan saman RM200 dan yang memandu melebihi 110km barulah dikenakan kompaun maksimum RM300. Rasionalnya ialah mereka yang memandu di bawah 90km ini bukan dalam golongan “kaki racing”, mereka cuma kadang tidak terpandang papan tanda hadlaju atau jalan yang lengang ketika itu. Tetapi mereka yang memandu melebihi 110km sejam memanglah boleh di kategorikan sebagai “kaki racing” yang boleh menyebabkan kemalangan dan wajar dikenakan kompaun maksimum. iv. ‘Blacklist’ hendaklah dibuat setiap tahun bukan setelah 10 tahun PDRM dan JPJ sepatutnya menyenarai hitam pemandu yang enggan membayar saman ini setiap tahun bagi mengelakkan ianya tertunggak telalu lama yang mana akan menyukarkan pemandu untuk membayar jumlah yang terlalu banyak seperti yang berlaku sekarang. Walaupun kerajaan ada memberi insentif diskaun tetapi apabila jumlah yang terkumpul terlalu lama ianya pasti menjadi bebanan kepada rakyat untuk menjelaskannya dalam masa yang singkat. Bukan semua rakyat berkemampuan lebih-lebih lagi ketika ekonomi jatuh seperti sekarang. Kita tidak mahu natijahnya nanti lebih teruk di mana mereka akan mamandu kenderaan tanpa cukai jalan bagaimana nanti jika berlaku kemalangan? Dan lebih parah lagi ada yang maminjam along untuk menyelesaikan saman bagi memastikan mereka boleh memperbaharui cukai jalan. Maka boleh kita simpulkan di sini kaedah penyelesaian yang terbaik ialah pihak PDRM perlu mengkaji mekanisma baru bagi perlaksanaan saman ekor ini. Antaranya ialah seperti yang pernah PDRM lakukan sekitar tahun 1990-an. Di mana pada ketika itu saman ekor di buat secara “tembak, tahan dan tulis saman” (3T). Kereta yang dipandu melebihi had laju akan dikesan oleh seorang anggota polis lalu akan ditahan selepas 1 atau 2 kilometer dari tempat kejadian oleh 2 atau 3 orang anggota polis lain serta saman terus di beri kepada pemandu. Ini secara langsung akan menyelesaikan semua masalah. Sekiranya PDRM menghadapi masalah kekurangan anggota mohonlah pertambahan anggota bukannya menjadi pak turut untuk melakukan kezaliman kepada rakyat. Justeru saya amat-amat berharap kempen anti saman ekor (Kase) oleh PAS ini dapat terus diperjuangkan sehingga tercapai matlamatnya. LAWAN TERUS LAWAN! Kerajaan BN mesti diajar bahawa rata-rata rakyat faham akan rasionalnya penggunaan perangkap had laju, rakyat bersedia untuk membayar saman sekiranya perlaksanaannya teratur dan telus bukannya dengan cara menzalimi rakyat. Dan apa yang lebih jijik lagi ialah menjadikannya sumber pendapatan haram kerajaan. |
3 ulasan:
aku baru bayar RM790, sedih rasanya. tapi apa boleh buat dah salah sendiri. cuma ralat sebb tak pernah dapat surat saman kecuali saman 30 hinggit parking.
YB mungkin YB kene utarakan bukan pasal saman ekor yang zalim.kita yang zalim dengan diri kita.sapa suruh bawak laju.langgar lampu isyarat, dan parking tak betul.
cuma setakat saya kene saman, jalan elok 110km/h tetiba turun kepada 80km/h, saya kene kat lebuhraya seremban. elok 110km/h, turun 80km/h. sapa engineer highway yang design jalan mcm tu, beri kesedaran saman lampu isyarat kuning kalau kita langgar salah atau kita langgar merah salah.lepas tu alat teropong polis tu calibrate selalu atau 10 tahun sekali.
untuk kaedah saman terbaru ni memang zalim, tak bayar sekian tarikh harga lain, lepas tu harga lain pulak.sepatutnya ikut cadangan merah tinta (MSO) lebih praktikal. satu saman 10,2-20,3-30,4-40,10-100.
generasi bundle
Yb..saya sokong yb seratus peratus. kerajaan sekarang terdesak menggunakan duit! saman ekor tidak patut di blaklist atau patut di mansuhkan terus.ini kerana yang paling menyakitkan hati..saya sebelum ini penah kena saman trafik..dan saya sign surat saman itu..tp saya tak bayar pun..sampai sekarang tak blacklist pun..tp yang speed trap ni blacklist la pulak..saya baru saja byr rm3000 untuk saman speed trap yang terkumpul sjak tahun 2008..tetapi banyak kekeliruan kadang2 saya pun tak pasti sama ada saman yang dikenakan pada saya itu betul atau tidak kerana ada tempat dan lokasi kesalahan itu lgsg saya tidak pernah pergi..mungkin betul kata yb..kalau orang sengaja guna plat yang sama. kita juga yang kita. yang saya tak puas hati sekarang saya kena saman yang tak sign sampai rm3000..ayah saya kena rm4500. belum termasuk mak,abg dan adik saya..sebenarnya mmg betul kerajaan sekarang perlukan duit rakyat dan terdesak.mungkin pilihan raya akan datang mereka akan gunakan duit2 saman ini untuk sogok pengundi2 mereka. tetapi pengundi yang 'BODOH' saja tertipu. ini kerana bila kerajaan bagi saja duit. bila kerajaan menang. kerajaan akan ambil balik duit mereka berganda2..jadi sapa yang masih sokong kerajaan saya cakap mmg bodoh! saya harap sapa yang masih memihak kerajaan sedar kerana orang buta pun boleh melihat kekejaman kerajaan sekarang.kerajaan sekarang patut di tukar. kerana semakin lama BN memerintah rakyat akan semakin miskin dan tidak akan maju!!!
SAPA SOKONG KERAJAAN LAGI?
TAUBAT LA..
Maknanya semua pesalah trafik harus dibiarkan begitu sahaja? memandu tidak membahayakan kehidupan orang lain itu tidak salah? Ajaran apa ini?
Kehidupan tanpa peraturan itu adalah kehidupan JAHILIAH.
Cipta lah hadis untuk menyangkal ini.
Catat Ulasan